Е, благодарско!
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 5616
София, 05/18/2015
Върховният административен съд на Република България - Трето отделение, в закрито заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ВАНЯ ПУНЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
ЖАНЕТА ПЕТРОВА
ЕМИЛИЯ ГЕОРГИЕВА
при секретар
и с участието
на прокурора
изслуша докладваното
от съдията ЖАНЕТА ПЕТРОВА
по адм. дело № 3002/2015. Document Link Icon
Банка "ДСК ЕАД със седалище и адрес на управление София е оспорила разпоредбата на чл.7, ал.2, т.4 от Наредба №1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и е поискала да бъде отменена поради противоречието й с чл.56 и чл.122 от Конституцията на Република България и с целта на закона, вложена в разпоредбите на чл.146, т.5 АПК и чл.78, ал.5 ГПК. Направено е и искане по чл.190, ал.1, предл.2 АПК за спиране на действието на оспорената разпоредба.
Върховният административен съд, като провери допустимостта на жалбата, прие следното:
Според определението, дадено в чл.75 от Административнопроцесуалния кодекс, нормативните административни актове са подзаконови административни актове, които съдържат административноправни норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие. Те се издават по прилагане на закон или подзаконов нормативен акт от по-висока степен от изрично овластени от Конституцията или закон органи (чл.76 АПК ).
Законът за нормативните актове характеризира нормативния акт като общи правила за поведение, издадени или приети от компетентен държавен орган, които се прилагат към индивидуално неопределен кръг субекти и имат нееднократно правно действие.
Наредба №1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения определя минималните размери на адвокатските възнаграждения по различни видове дела. Тя е приета с решение на Висшия адвокатски съвет от 9 юли 2004 г., на основание чл. 121, ал. 1 във връзка с чл. 36 и 38 от Закона за адвокатурата. Висшият адвокатски съвет е предвиден със закон орган на адвокатурата, чиито членове се избират от общото събрание на адвокатите в страната. Съгласно чл.36, ал.2 от Закона за адвокатурата Висшият адвокатски съвет издава наредба, с която определя минималните възнаграждения на адвокатите за съответния вид работа работа. Предвидено е, че възнаграждението на адвоката се определя с договор между него и клиента, но не може да бъде по-ниско от предвидения в наредбата по чл.36, ал.2 ЗА размер.
Прегледът на нормативната уредба, която се отнася до издаването на нормативните актове, обосновава извод, че оспорената разпоредба не е разпоредба на подзаконов нормативен акт, поради което не подлежи на контрол за законосъобразност по реда, предвиден в раздел трети, глава десета от Административнопроцесуалния кодекс. Макар да носи наименованието на подзаконов нормативен акт, издадената от Висшия адвокатски съвет наредба не притежава белезите, с които се отличава подзаконовият нормативен акт. Един от основните елементи, които характеризират държавната власт, е правомощието на държавните органи да издават правни актове със задължителна сила, в това число нормативни актове. Нормативни актове се издават от органите на държавна власт, в чиято компетентност е възложено регулирането на един или друг вид обществени отношения. Конституцията на Република България посочва висшите органи на държавна власт, които могат да издават нормативни актове. Според тълкуването на Конституционния съд в решение № 9 от 3 юли 2014 г. по конституционно дело №3/2014 г., това изброяване не е изчерпателно, което обаче не означава, че орган, който не е носител на държавни властнически правомощия, може да издава подзаконови нормативни актове. Разпоредбата на чл.36, ал.2 от Закона за адвокатурата, с която на Висшия адвокатски съвет се възлага да определи минималния размер на адвокатските възнаграждения не може да се интерпретира по начин, че на съвета е прехвърлена нормотворческа компетентност.
Висшият адвокатски съвет не е държавен орган, а орган на професионална общност, която Конституцията на Република България обявява за свободна, независима и самоуправляваща се (чл.133, ал.2 КРБ). При внимателен прочит се установява, че нормата на чл.36, ал.2 ЗА не създава първична уредба на размера на адвокатските възнаграждения, която да бъде вторично доразвита с подзаконов нормативен акт, издаден от Висшия адвокатски съвет. Затова и жалбоподателят не се позова на разпоредба на Закона за адвокатурата, с която нивата на възнагражденията по наредбата на Висшия адвокатски съвет могат да бъдат съпоставени, така че да се направи заключение за не/съответствието им с акт от по-висша степен.
Предназначението на правилото на чл.36, ал.2 от Закона за адвокатурата е да създаде гаранция за справедлив и отговорящ на положения квалифициран труд минимален размер на адвокатското възнаграждение, какъвто бъде определен от органа, представляващ професионалната общност. Такъв вид гаранция се съдържа и в чл.78, ал.5 ГПК, който гласи, че съдът няма право да присъди по–нисък размер от определения в наредбата по чл.36 от Закона за адвокатурата, когато намалява адвокатското възнаграждение поради прекомерност спрямо действителна правна и фактическа сложност на делото.
Във връзка с преценката за допустимост на оспорването по това дело
следва да се подчертае, че правилата, които се съдържат в Наредба №1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,
нямат характер на административноправни норми. Административноправните норми имат предмет на регулиране, който е свързан с възникването и развитието на административни правоотношения в сферата на изпълнително-разпоредителна дейност. Правилата на наредбата са приети от орган на самоуправляваща се съсловна общност и определят ценови стандарти за упражняване на адвокатската професия. Поради това, че наредбата не е нормативен акт, неизпълнението й не е скрепено с прилагането на държавна принуда. Спазването й обвързва представителите на адвокатската професия по силата на чл.122, ал.2 от Закона за адвокатурата, който гласи, че решенията на съвета (наредбата е приета с решение на Висшия адвокатски съвет) са задължителни за адвокатите и органите на адвокатурата. Съблюдаването на установения от Висшия адвокатски съвет минимален размер на адвокатското възнаграждение ангажира адвокатите и техните клиенти в договорните им отношения, а уговарянето на по-ниско възнаграждение се счита за дисциплинарно нарушение на адвоката, което се санкционира от дисциплинарен съд на адвокатската колегия.
Жалбата на Банка "ДСК ЕАД се основава на доводи, че определените с наредба от Висшия адвокатски съвет високи възнаграждения защитават само интересите на адвокатското съсловие, което се отразява на правата и законните интереси на гражданите и юридическите лица, що се отнася до достъпа им до правосъдие и защитата им пред съд. Поставеният проблем обаче не е свързан със съществуваща подзаконова уредба, при положение, че правото на Висшия адвокатски съвет да определя минималните размери на възнагражденията, е закрепено със закон.
Що се отнася до конкретния случай, описан в жалбата, при който на юрисконсулт е присъден минималният размер на съответното адвокатско възнаграждение, той повдига въпроси от практиката на съдилищата, свързани с прилагането на чл.78, ал.8 ГПК. Анализът на чл.78, ал.8 ГПК очертава несъответствия при буквалното тълкуване на понятието "адвокатско възнаграждение". Юрисконсултите са лица с правно образование, които извършват правна дейност по трудов договор или като служители на държавна служба. Срещу работата, която извършват само за своя работодател, в това число и процесуално представителство, те получават уговорено с работодателя възнаграждение. Адвокатската професия се практикува от адвокати, които представляват различни клиенти по силата на сключен с тях договор за правно съдействие и защита. Професията се упражнява в съответствие с принципите за принципите на независимост, изключителност, самоуправление и самоиздръжка, записани в чл.2 от Закона за адвокатурата. С оглед различията в условията, при които се упражняват двете професии, не може да се приеме, че възнаграждението, което се присъжда на юрисконсултите на основание чл.78, ал.8 ГПК, е адвокатско по смисъла на Закона за адвокатурата и да се прилагат правила, които, макар обединени под наименованието "наредба" и публикувани в "Държавен вестник", нямат нормативен характер.
Нормата на чл.78, ал.8 ГПК не фиксира размер на възнаграждението, нито препраща към Наредба №1 от 9 юли 2004 г. Това означава, че съдът следва да го присъди в полза на организацията, защитавана от юрисконсулт, по своя преценка
, като съобрази с обема и качеството на положения труд.Тъй като не е подадена срещу подлежащ на оспорване подзаконов нормативен акт, жалбата на Банка "ДСК ЕАД със седалище и адрес на управление София е недопустима и следва да се остави без разглеждане. Със същите аргументи следва да се остави без разглеждане и искането за спиране на действието на чл.7, ал.2, т.4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размера на адвокатските възнаграждения.
По изложените съображения и на основание чл.159 т.1 АПК във връзка с чл.196 АПК Върховният административен съд
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Банка "ДСК ЕАД срещу чл.7, ал.2, т.4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размера на адвокатските възнаграждения с искане за неговата отмяна поради противоречието му с чл.56 и чл.122 от Конституцията на Република България и с целта на закона, вложена в разпоредбите на чл.146,т.5 АПК и чл.78, ал.5 ГПК, както и искането по чл.190, ал.1, предл.2 АПК за спиране действието на оспорената разпоредба.
ПРЕКРАТЯВА производството по делото.
Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщението пред петчленен състав на Върховния административен съд.
Вярно с оригинала,
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/п/ Ваня Пунева
секретар:
ЧЛЕНОВЕ:
/п/ Жанета Петрова
/п/ Емилия Георгиева
Ж.П.
Чудесно.
От кога споря, че на ЮЛ не следва да се присъждат възнаграждения определени по размер в Наредба 1...