начало

Защо румънският Конституционен съд анулира изборите за президент Защо румънският Конституционен съд анулира изборите за президент

Как да се защитя от служител?

Трудовоправни казуси
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Как да се защитя от служител?

Мнениеот IvanovІ » 16 Яну 2006, 19:28

Смятам да наема служител, да инвистирам в неговото обучение и в повишаване на квалификацията му. Въпроса ми към вас уважаеми юристи е как да си защитя интересите си. Мога ли да включа към срочния (3г.) трудовия договор следните клаузи:
За всяка от станите прекратяването на договора да е с предизвестие 1 г.? При предсточното прекратяване на т.д. да се дължат неустойка? Неустойка, до размера на сумата, която съм инвестирал в обучението му. Съгласен съм тази неустойка да му дължа и аз, ако прекратя Т.Д.
Ако тези клаузи не могат да бъдат включени към трудовия договор, какъв въд договор да сключа?
Предварително благодаря.
IvanovІ
 

Мнениеот Гост » 16 Яну 2006, 20:39

Само не разбрах защо Вие ще му плащате неустойка! Та Вие инвестирате в обучението му и повишавате квалификацията му.

Всъщност какво имате предвид с "обучение": курсове или просто Вие да го научите "on the job". Ако е първото, смятам, че е съвсем в реда на нещата да имате "клауза". Поне така е на запад. Но според мен тя не може да е "безкрайна". Например първата година след приключване на обучението 100% възстановяване на инвестираните средствата, втората години около 70%, третата 50-30% и т.н. Максимално до 5 година. Всичко зависи от специалноста и разходите които сте направили...
Друг е въпроса, че клауза "да" или "не" ако попаднете на "неправилният/та" сигурно и пари ще му дадете за да се махне...
Гост
 

:)

Мнениеот Служител » 16 Яну 2006, 21:15

А, не е ли по просто да му давате добра заплата. В края на краищата никой не бяга от хубавото...
Или вие сте от така наречените "менажери", които смятат, че служителите им са длъжни да работят за 300-400 лв и да пляскат с ръце от щастие :wink:
Служител
 

Мнениеот IvanovІ » 17 Яну 2006, 10:33

Мога ли да сложа клауза в трудовия договор, че ако служителят желае да напусне работа преди изтичане на срока (3г.) в него, трябва да направи предизвестие до 1 година по-рано, като ми дължи наустойка в определен размер. Клаузите ще са двустранни, аз към служителя поемам същите задължения.
Колкото до мнението на Служител искам да поясня: наемам на работа технолог, в които смятам да инвестирам средства за повишаване на квалификацията - така, че да се превърне в един от най-добрите в своята област. Представете си, че утре конкурентна фирма му предложи съблазнителна оферта - в един момент ще остана без възлов човек, а фирмата конкурент ще има всичките ми рецепти.... Ако служителят се окаже непочтен - направо мога да фалирам. Друго е, ако имам време да подготвя друг човек да заеме неговото място и за това питам: може ли да се удължи законоустановеният срок от 1м. на 1г.? Сумата от неустойката пък ще използвам за да обуча новия служител.
Ако подобни клаузи не могат да се включат в трудовия договор, какъв вид договор да сключа?
Предварително благодаря.
IvanovІ
 

Консултирайте се

Мнениеот za IvanovІ » 17 Яну 2006, 11:10

Консултирайте се със специалист по човешки ресурси и прочетете някой книжки по мотивация. Вашия въпрос е повече към мениджмънта а не към правото. Аз ако бях служител не бих се съгласил на такива заробващи ограничения.
Защо просто не си вземете готов специалист??
za IvanovІ
 

Мнениеот Гост » 17 Яну 2006, 12:02

Господин Иванов,
по отношение на въпроса Ви - действително е най-добре да се посъветвате със специалист Човешки ресурси.
Аз съм юрисконсулт и съм правила подобни договори. Няма проблем да предвидите в договора такава клауза. Бих могла да Ви пратя 2 примерни такива. Напишете ми мейла си и ще Ви изпратя
Гост
 

Мнениеот IwanovІ » 17 Яну 2006, 13:03

Уважаема госпожо (госпожице), много ще съм Ви благодарен, ако ми изпратите въпросните договори на адрес: ivan_ivanov_1963@abv.bg. Благодаря Ви.
Бих искал да Ви попитам, възможно ли е с едно лице да сключа едновременно и трудов и граждански договор?

По предния въпрос: да, искам да наема готов специалист на срочен трудов договор за 3г., но искам той да се запознае с методите на работа на нашите партньори от ЕС. Това означава - семинари, командировки..... и много разходи за сметка на фирмата. Искам да се подсигуря, че служителят ще изпълни задължението си по трудовото правоотношение. "Заробващите ограничения", както ги нарекохте, са моята гаранция за това. Все пак трудовият договор е доброволен и срещу тези клаузи, служителят ще получава много добро трудово възнаграждение и ще има възможност да повиши квалификацията си.
IwanovІ
 

Мнениеот Гост » 17 Яну 2006, 14:21

Ако сключите с Вашия т. нар. "служител" трудов договор, ще трябва да се простите с идеята си едногодишно предизвестие, защото в трудовите договори се прилагат правилата на Кодекса на труда, а там срокът за предизвестието е точно определен - 1 месец. Възможно е да сключите граждански договор, но повечето хора не съгласни работодателите да ги прецакват така.
Гост
 

Мнениеот g_jordanova » 17 Яну 2006, 18:48

Да, 1месец, но за безсрочните трудови договори. За срочните (доколкото разбирам, случаят е именно такъв) максимума е 3 месеца.
g_jordanova
Младши потребител
 
Мнения: 31
Регистриран на: 09 Ное 2005, 17:38
Местоположение: Хасково

Мнениеот Гост » 18 Яну 2006, 13:04

"служителят ще получава много добро трудово възнаграждение"
Ако това е вярно, то няма причина да си тръгва служителя. Както беше написано никой не бяга от хубавото.
Но щом толкова се притеснявате, явно имате някакви резерви отностно вашето разбиране за "много добро трудово възнаграждение " :)
Гост
 

Мнениеот IvanovІ » 18 Яну 2006, 15:29

Добре, Вие смятате, че работодателите винаги са лоши.
А какво ще кажете за следното:

1. за да е способен, трябва да е квалифициран - изпращате го по конгреси и семинари в страни от ЕС. Вие искате вашия технолог да е запознат с европейските норми.... искането си е за ваша сметка. Заплащате всички разходи - пътни, хотели, такси за участие, командировачни.... разходите могат да се превърнат в значителна сума.

2. технологът ви научава вашите рецепти, той е единствения с които разполага фирмата ви, понеже издръжката му ви струва скъпо;

3. конкурентна на вашата фирма преценя, че вашият технолог вече се е превърнал в ценен кадър, предлага му по - добра оферта, вашият технолог напуска;

Какво става с вас тогава?
- вие сте дали много пари на вятъра;
- вие сте останали без специалист, подготвянето на нов ще отнеме много време;
- вашите рецепти вече са изучени от конкуренцията;
- вие нямате нови рецепти - няма кои да ви ги измисли;

Каква ви е алтернативата - да започнете да се молите на технолога ви да се върне? да му предлагате все повече и повече пари само и само да не ви причинява вреда, като разкрие вашите фирмени тайни? Да му се молите да бъде така добър да си изпълни поетия ангажимент по трудовия договор? Да се осланяте на човешкото у него и да се надявате, чче след като вие сте бил лоялен с него и той ще бъде с вас? Може би ще му позволите и да ви изнудва?

Вие ще сте глупак, ако не се опитате да защитите интересите си.

Точно това се опитвам да направя аз.
..... От своя стана поемам ангажимент - изплащането на всички разходи по повишаване на квалификацията ви.
..... Единственото което искам е да спазите своя ангажимент - да работите за мен за срока, които сме посочили в трудовия договор.

Мнението Ви, че работодателите винаги са манипулатори, използвачи, тирани и т.н. не би трябвало да обхваща всички такива.
Не забравяйте, че има много работници и служители, които от своя страна само чакат заплати и не престират насреща изработен труд.... т.е. - ти му плащаш уговорената заплата, само че него го мързи да изработи уговорения труд...
IvanovІ
 

Мнениеот Рая » 18 Яну 2006, 17:33

Напълно съм съгласна и подкрепям написаното преди мен.Действително е така.В повечето случаи вместо да работят ,да дадат всичко от себе си и да са лоялни към фирмата,те или гледат да кръшнат или"да ти забият нож в гърба".Ситуацията, пред която сте изправен г-н Иванов не е за подценяване,така че.......УСПЕХ ! Дано да намерите Човекът,когото търсите.Аз съм сигурна,че го има!
Рая
 

А замисляли ли сте се например

Мнениеот За прежде говорящите » 18 Яну 2006, 21:26

Защо в България квалифицирания персонал намалява с главоломни темпове?
Може би защото в тук в България работодателите са по-добри от западните, или защото квалифицираните искат да работят със свестни предприемачи.
Всеки си гледа интереса.
На запад в случаи като твоя е нормално на подобен човек да му се даде дял от предприятието - така той ще работи още по усилено и никога няма да ви напусне.
Но тук май е по-друго положението.
Замислете се над това.
Отностно служителите които само вземат заплати но не работят си има един цяр - освобождаване.
Ако ги търпите си е ваш проблема, също както ваш е проблема нежеланието да мотивирате както трябва качествените служители.
За прежде говорящите
 

Мнениеот Sharky » 19 Яну 2006, 05:49

Това е наистина доста възлов въпрос. Дали да създаваме условия за привличането на работник към фирмата - дали да го задължим да работи при нас чрез задължаващ договор или да му създадем условия сам да остане. Законът Ви дава възможност да сключите подобен договор. Разбирам и добросъвестното Ви желание да си намерите служител, който да плащате добре, за да работи добре.
Но едва ли задължаването на служител чрез подобен договор ще даде резултата, който целите. Човек имащ зад себе си такъв договор добива сигурност че със сключването му той урежда живота си в близко бъдеще и то без много усилия. Тоест той сключва договор за някаква заплата и задължението да "бъде верен". Няма критерии за успех, няма мотивация за развитие. Мисля че няма да Ви бъде трудно да намерите човек, на който да му се плаща не за успехи, а за вярност, не за работа, а за застой. Манталитета на живеещите в български условия е доста приветлив за това. Усещам тълпа от желаещи да вкарат внука, сина, племенника... на комшията извънбрачното или кой ли не...

От друга страна можете да забравите за подобен договор и да го направите такъв че да са важни не срока и наказанията за непослушните, а бонбонките и играчките за послушните.
Освен негативите на манталитета, които изредих, тук вирее и една доста позитивна добродетел. В тази част на света, шансът Ви да намерите човек, който би изцедил левкоцитите си, за да е добър в това което прави, е около 3 пъти по-голям в сравнение на запад.
Намерете си един работлив, схватлив, що годе умен човек. Пуснете го на ниско ниво във фирмата Ви. Дайте му възможност да се развива. Покажете му, че го оценявате и сте готов да инвестирате в него. След третата година му дайте минимален дял от капитала в компанията си, малко социални екстри и грижа за него и проблемите му.
Не просто ще имате човек, който ще изпълни тези условия, за които толкова се чудите как да облечете в законова форма, но и ще имате служител който се бори за вас.
Стига Вие да оценявате бизнеса си.
Sharky
 

Мнениеот Гост » 19 Яну 2006, 09:49

Е как ще му дава дял от предприятието? По тази логика ако има шьофьор трябва да му даде дял от колата/буса/камиона.... на шивачката - дял от машината.... това са глупости. Нали за това именно им се плащат заплати.!
Гост
 

Мнениеот Към Служител » 19 Яну 2006, 09:54

Ако изработваш труд за 200 лв., как искаш да ти плащат повече от 300-400? Това е много тънък момент. Работниците са свикнали само да искат и искат.... колко според вас наистина изкарват парите си? Не може работодател, в мизерната икономика на България да си позволи да плаща големи заплати.
Към Служител
 

Re: Как да се защитя от служител?

Мнениеот Гост » 19 Яну 2006, 10:55

Изчетох темата и се чудя да плача или да се смея .

1.Човека говори за срочен трудов договор -при тия договори предизвестието е 3 месеца ,но не по-вече от остатъка на договора -за справка чл. 326 ал.2 и 328 ал.1

2.Неустойки по КТ няма. Ако работника или вие прекратите ТД без да спазите предизвестието :съобразно чл.220 ал.1 ,ако не се спази предизвестието се дължи обезщетение за неспазения срок на предизвестието . Разбира се един ТД може да се прекрати и по взаимно съгласие тогава обезщетения не се дължат ,но това зависи от волята и на двете страни .

3.Вие говорите за обучение и квалификация -за целта в КТ съществува глава 11-Професионална квалификация -предполагам ,че във вашият случая става въпрос за повишаване на квалификацията /вие ще ми кажете допълнително/,за целта вижте чл.234 от КТ тия договори макар и уредени от КТ не са трудови .В този договор вече ще уговорите отговорността ,ако служителя не завърши обучението си или не изпълни задълженията си и т.н.

ако желаете можете да ми пишете поща donna@lex.bg
Гост
 

Ами пич

Мнениеот :)) » 19 Яну 2006, 11:45

Anonymous написа:Е как ще му дава дял от предприятието? По тази логика ако има шьофьор трябва да му даде дял от колата/буса/камиона.... на шивачката - дял от машината.... това са глупости. Нали за това именно им се плащат заплати.!


Мисля, че по-горното изказване дава ясно да се разбере, защо положението в България е такова каквото е.
Както имаше един лаф преди време - Да си учил още малко пък да си изкарал една книжка и да си уредиш живота.

Май в България под специалисти се приемат шофьорите, чистачките и охранителите. А другите са Будали :wink:
:))
 

Сметките са прости

Мнениеот към работодателя » 19 Яну 2006, 11:57

Към Служител написа:Ако изработваш труд за 200 лв., как искаш да ти плащат повече от 300-400? Това е много тънък момент. Работниците са свикнали само да искат и искат.... колко според вас наистина изкарват парите си? Не може работодател, в мизерната икономика на България да си позволи да плаща големи заплати.


Кога хората ще вденат, че мениджърите за това са менъджири - защото са по-добри от служителите. Те взимат повече пари защото могат да направят така, че служителите да изкарват повече пари. Всеки калпав мениджър се оплаква от лоши служители.
Бих казал - той си ги заслужава!
Добър служител няма място при лош менъджер и обратното.
има една приказка - рибата се вмирисва от към главата. Ако в една фирма има служители, които произвеждат по 200 лв то мениджърите им са за боклука!
към работодателя
 

.........

Мнениеот donna » 19 Яну 2006, 12:00

Човека с две думи питаше как да си оформи нещата и добре прави ,че пита , накъде изместихте темата ако не разбирате по-добре да не бяхте отговаряли .
Както написах по-горе /там съм влязла като госг/ чудя се да се смея или да плача.
Въпроса ,който беше зададен беше толкова елементарен ,отговорите ,които бяха дадени толкова "компетентни ",че нямам думи.
donna
Старши потребител
 
Мнения: 5350
Регистриран на: 10 Яну 2003, 19:58
Местоположение: Свищов

Следваща

Назад към Трудово право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 33 госта


cron