начало

Защо румънският Конституционен съд анулира изборите за президент Защо румънският Конституционен съд анулира изборите за президент

И отново ДДС

Дискусии и казуси в областта на данъчното право
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


И отново ДДС

Мнениеот Petrushanova » 17 Авг 2007, 15:36

Здравейте на всички,

Отново ще отворя една доста наболяла напоследък тема, която доколкото видях е позаглъхнала след последните развития и отмяната от ВАС на задължителните указания на директорката на НАП - в крайна сметка адвокатите подлежат ли понастоящем на задължителна регистрация по ЗДДС ако надхвърлят оборот от 50 000 лв. или не?

И още нещо се питам - ако този "доход" не е реализиран само на основание адвокатски хонорари дали това прави някаква разлика?

Ще се радвам да чуя Вашите коментари!
Petrushanova
Нов потребител
 
Мнения: 1
Регистриран на: 17 Авг 2007, 15:20

Мнениеот prnedev » 18 Авг 2007, 01:53

Ще ви кажа моето лично мнение.

Ако минавате 50 000 лв оборот от доходите си от 1 януари тази година, подайте документи за регистрация по ДДС.
По-добре НАП да ви откажат регистрация, на основание решението на САС, отколкото да ви накажат, че не сте се регистрирали.
Ето едно писмо, което може да ви е интересно:

Изх. № 20-00-708 / Дата: 05.06.2007

ОТНОСНО: Създаване на единна практика по прилагане на разпоредбите на Закона за данък върху добавената стойност (в сила от 01.01.2007 г.) и Правилника за прилагането на ЗДДС (в сила от 01.01.2007 г.), касаещи издаването на идентификационен номер по чл.94, ал.2 от ЗДДС на физически лица.

На основание чл.10, ал.1, т.10 от Закона за националната агенция за приходите и във връзка с необходимостта от единна практика на Приходната администрация по прилагането на разпоредбите на ЗДДС и ППЗДДС, свързани с действащия от 01.01.2007 г. нормативен режим по служебно издаване на идентификационен номер по чл.94, ал.2 от ЗДДС на физическите лица, за целите на облагането с данък върху добавената стойност, изразявам следното становище:

С влизането в сила на новия Закон за данък върху добавената стойност, на основание § 4, ал. 1 от ПЗР на ЗДДС, приходната администрация е задължена да издаде служебно идентификационният номер по чл.94, ал.2 от ЗДДС и удостоверението за регистрация по чл. 104 от ЗДДС на регистрираните по отменения ЗДДС към датата на влизане в сила на новия закон лица.

Съгласно разпоредбата на §1, ал.1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Правилника за прилагане на закона за данък върху добавената стойност (Обн. ДВ. бр. 76 от 15 Септември 200бг, изм. ДВ. бр.101 от 15 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.З от 12 Януари 2007г.) „идентификационен номер" за целите на правилника е:

а) единен идентификационен код по търговския регистър - на вписаните в търговския регистър лица;

б) единният идентификационен код по БУЛСТАТ - на вписаните в регистър БУЛСТАТ лица;

в) единният граждански номер или личният номер на чужденец - на физическите лица, които не са вписани в търговския регистър, съответно в регистър БУЛСТАТ;

г) (предишна втора б. "в" - ДВ, бр. 101 от 2006 г.) служебният номер по чл. 84, an. 3 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс за лицата, различни от тези по букви "а" - "в" и които са задължени лица по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Видно от разпоредбата на чл.94 от ЗДДС вписването на лицата в специалния регистър за целите на облагането с ДДС е особено регистрационно производство извършвано от органите на НАП, във връзка с което регистрираните лица получават отделен идентификационен номер за целите на ДДС, пред който е поставен знакът „BG". А на основание § 1, ал.1> точка 4 от ДР на ППЗДДС (нова - ДВ, бр. 101 от 2006 г.) идентификационен номер за целите на ДДС по чл. 94, ал. 2 от закона на регистрираните по закона лица е идентификационният номер по § 1, ал.1, т. 1 от ДР на ППЗДДС, пред който е поставен знакът "BG.

В този аспект трябва да се подчертае, че физическите лица, които подлежат на регистрация по реда на ЗДДС, следва да имат само един идентификационен номер за целите на ЗДДС, независимо от броя на наличните вписвания по реда на Закона за регистър БУЛСТАТ или вписването им в търговския регистър по реда на Закона за търговския регистър (ЗТР). От друга страна, регистрационното производство по реда на ЗДДС се извършва от органите на приходната администрация, за да бъде идентифициран еднозначно правният субект, който извършва облагаеми доставки и неговия статус във връзка с прилагането на данъчните режими за облагане на лицата с данък върху добавената стойност.

Ето защо, в случаите, когато физическо лице подлежи на вписване в специалния регистър по реда на ЗДДС, независимо в какво юридическо качество то осъществява независима икономическа дейност - търговец, селскостопански производител, свободна професия» частен съдебен изпълнител и т.н., за целите на облагането с ДДС данъчно задължено лице е физическото лице и съответно физическото лице е правният субект, който подлежи на регистрация по ЗДДС. В този смисъл е и разпоредбата на § 1,ал.2 от ДР на ППЗДДС (Нова - ДВ, бр. 3 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.), според която физическите лица са длъжни да се идентифицират за целите на закона с получения при регистрацията си идентификационен номер по ДДС за всички извършвани от тях доставки, представляващи независима икономическа дейност.

Съгласно текста на § 1, ал.З от ДР на ППЗДДС (Нова -ДВ, бр. 3 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г.), когато физическо лице получи при регистрацията си идентификационен номер по ДДС, в качество различно от едноличен търговец и впоследствие се впише като едноличен търговец, лицето е длъжно да се пререгистрира, като за него идентификационен номер по ДДС е номерът по ал. 1, т. 1, буква "а", съответно буква "б", получен в качеството му на едноличен търговец, пред който е поставен знакът "BG". В този смисъл, за основа на идентификационния номер по чл. 94, ал.2 от ЗДДС на физическите лица - еднолични търговци, следва да бъде използван единният идентификационен код, посочен в § 1, ал. 1, т. 1 от ДР на ППЗДДС, издаден на физическите лица с оглед на тяхната търговска правосубектност (т.е. идентификационният код, издаден във връзка с регистрацията им като еднолични търговци), съответно пред който следва да бъде поставен знакът „BG".

В случаите, когато физическо лице получи при регистрацията си идентификационен номер по ДДС в качеството си на едноличен търговец и впоследствие се заличи от търговския регистър и за него са налице основанията за регистрация по закона, лицето е длъжно да се пререгистрира, като за него идентификационен номер по ДДС е единният граждански номер, съответно личният номер на чужденец, пред който е поставен знакът „BG" (§ 1, ал.4 от ДР на ППЗДДС).

Пререгистрацията по § 1, ал.З и ал.4 от ДР на ППЗДДС се извършва в 14-дневен срок от вписване на съответното обстоятелство в търговския регистър чрез подаване на писмено уведомление до съответната териториална дирекция на НАП, като за дата на пререгистрация се счита датата на вписване на съответното обстоятелство в търговския регистър.

Необходимо е да се има предвид, че ако едно физическо лице има повече от един идентификационен номер издаден по реда на действащия до 31.12,2006 г. закон, след влизането в сила на новия ЗДДС (01.01.2007 г.) по служебен ред следва да му бъде издаден само един идентификационния номер по чл. 94, ал.2 от ЗДДС.

Във връзка с документирането на доставки, извършвани от физическо лице, което е вписано в търговския регистър като едноличен търговец и което е получило идентификационен номер за целите на ДДС, издаден в съответствие с действащия от 01.01.2007 г. правен режим, следва да се отбележи, че в този случай, независимо от това в какво качество физическото лице извършва доставките, представляващи независима икономическа дейност - като търговец, земеделски производител, лице, упражняващо свободна професия или само като физическо лице, то е длъжно да издава фактура по чл.113 от ЗДДС (освен в изрично предвидените в закона случаи, когато издаването на фактурата не е задължително) и да посочва във фактурата единствено идентификационния номер по чл.94, ал.2 от ЗДДС, имащ за основа идентификационният код, получен във връзка с регистрацията си като едноличен търговец.

Важно е да се има предвид, че в случаите, когото едно физическо лице инцидентно извършва единични сделки в качеството си на физическо лице (напр. инцидентно продава свой собствен недвижим имот), които не могат да се квалифицират като независима икономическа дейност по смисъла на чл. З, ал.2 от ЗДДС, то тези сделки са извън обхвата на закона и не следва да се включват в облагаемия оборот за целите на ЗДДС.



ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА
НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ЗА
ПРИХОДИТЕ:

/МАРИЯ МУРГИНА/
prnedev
Активен потребител
 
Мнения: 1956
Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
Местоположение: София/Велико Търново

Мнениеот prnedev » 26 Авг 2007, 21:25

Може да ви е интересно. Информация от мой колега, който има клиент частен съдебен изпълнител.
НАП отказва "дерегистрация по ДДС", като основанието е, че юридическите услуги не са вписани в закона като "освободени доставки".
В момента е на етап административно обжалване, а после ще видим...
prnedev
Активен потребител
 
Мнения: 1956
Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
Местоположение: София/Велико Търново

Мнениеот gudio » 28 Авг 2007, 21:02

prnedev написа:Ще ви кажа моето лично мнение.

Ако минавате 50 000 лв оборот от доходите си от 1 януари тази година, подайте документи за регистрация по ДДС.
По-добре НАП да ви откажат регистрация, на основание решението на САС, отколкото да ви накажат, че не сте се регистрирали.
Ето едно писмо, което може да ви е интересно:

:lol: А ти защо си мислиш, че ще откажат ? Хич даже няма - ще приемат, че лицето иска доброволна регистрация и ще си го регистрират на общо основание...
Аватар
gudio
Активен потребител
 
Мнения: 3128
Регистриран на: 01 Мар 2006, 19:39

Мнениеот prnedev » 29 Авг 2007, 05:16

E, то така автоматично не става :-))) и слава богу.

При заявлението се посочва точно основанието (чл.96 - 99 или чл.100), за да знаят после какви справки да поискат допълнително :-))), не че и тяхното искане за представяне на допълнителна информация не е по шаблон, но се различават по броя бумащина дето трябва да се даде...
prnedev
Активен потребител
 
Мнения: 1956
Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
Местоположение: София/Велико Търново


Назад към Данъчно право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 42 госта


cron